Bunt wobec maszyn czy współpraca? Opór i odporność w zarządzaniu sztuczną inteligencją
DOI:
https://doi.org/10.26881/ae.2024.21.06Słowa kluczowe:
sztuczna inteligencja, opór technologiczny, współpraca z AI, etyka AI, regulacje technologiczne, edukacja technologiczna, autorytaryzm technologiczny, odpowiedzialne innowacjeAbstrakt
Artykuł analizuje dwie postawy wobec technologii sztucznej inteligencji: oporu i współpracy. W kontekście dynamicznego rozwoju AI autor rozważa, jak obywatele mogą brać udział w kształtowaniu technologii, aby uniknąć negatywnych skutków związanych z autorytaryzmem technologicznym i brakiem transparentności. Przedstawiono przykłady współczesnych inicjatyw, które wyrażają obawy społeczne, a także działania mające na celu odpowiedzialne wykorzystanie technologii. W artykule omówiono edukację technologiczną oraz znaczenie regulacji prawnych, aby zapewnić, że rozwój AI służy dobru publicznemu.
Downloads
Bibliografia
AI Act. (2024). Rozporządzenie w sprawie sztucznej inteligencji. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=CELEX:32024R1689
Ciecierski, T., & Nogacki, K. (2024). Problemy z AI. Czy prawo powstrzyma "bunt maszyn"? Signs.pl. https://www.signs.pl/problemy-z-ai.-czy-prawo-powstrzyma-_bunt-maszyn_,403318,artykul.html
Demski, M. (2024). [Post na Facebooku]. https://www.facebook.com/matdemski/posts/pfbid02H9w6e1UtKwho4SzQnuiQguByJeA8VpHgCjrWGa4J9mR7f5t93jn2jCrMdrb5kgh4l
European Parliament. (2024). Artificial intelligence (AI) and human rights: Using AI as a weapon of repression and its impact on human rights. https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/IDAN/2024/754450/EXPO_IDA(2024)754450_EN.pdf
Fast Company. (2022). What are the FAANG companies? https://www.fastcompany.com/90790394/what-are-the-faang-companies
Gates, B. (2023). The age of AI has begun. Gates Notes. https://www.gatesnotes.com/The-Age-of-AI-Has-Begun
Khosla, V. (2024). AI: Dystopia or Utopia? Khosla Ventures. https://www.khoslaventures.com/ai-dystopia-or-utopia
Kowzan, P. (2024). Sztuczna inteligencja w badaniach edukacyjnych. W J. Pyżalski & A. Łuczyńska (Red.), Sztuczna inteligencja: Prawdziwe zmiany w edukacji? (s. 39–48). Fundacja Szkoła z Klasą.
Markiewka, T. S. (2023). Czy da się zbuntować przeciwko sztucznej inteligencji? Krytyka Polityczna. https://krytykapolityczna.pl/swiat/powazne-pytania-o-sztuczna-inteligencje
OFF Radio Kraków. (2024). Radio AI. Jakie były założenia projektu? https://off.radiokrakow.pl/newsy/posluchaj-jak-brzmi-off-radio-krakow-tworzone-przy-udziale-narzedzi-sztucznej-inteligencji
OpenAI. (2022). Introducing ChatGPT. https://openai.com/index/chatgpt/
Reuters. (2024). Meta to start using public posts on Facebook, Instagram in UK to train AI. https://www.reuters.com/technology/artificial-intelligence/meta-start-using-public-posts-facebook-instagram-uk-train-ai-2024-09-13/
Reuters. (2024). OpenAI in talks with California to become for-profit company, Bloomberg News reports. Reuters. https://www.reuters.com/technology/openai-talks-with-california-become-for-profit-company-bloomberg-news-reports-2024-11-04/
Rutkowiak, J. (2012). Czy istnieje edukacyjny program ekonomii korporacyjnej? W A. Potulicka & J. Rutkowiak (Red.), Neoliberalne uwikłania edukacji (s. 45-67). Kraków: Impuls.
Schudy, A. (2021). Przezorność i odpowiedzialność w czasie pandemii, czyli dlaczego warto czytać Hansa Jonasa. Instytut Spraw Obywatelskich. https://instytutsprawobywatelskich.pl/przezornosc-i-odpowiedzialnosc-w-czasie-pandemii
Stunża, G. (2024). Adaptacyjne uczenie wspomagane sztuczną inteligencją dla emancypacji i refleksji. W J. Pyżalski & A. Łuczyńska (Red.), Sztuczna inteligencja: Prawdziwe zmiany w edukacji? (s. 29–38). Fundacja Szkoła z Klasą.
The Verge. (2022). The future of cars is a subscription nightmare. https://www.theverge.com/2022/7/13/23206999/car-subscription-nightmare-heated-seats-remote-start
The Wall Street Journal. (2024). China’s punishment for people with bad debts: No fast trains or nice hotels. https://www.wsj.com/world/china/chinas-punishment-for-people-with-bad-debts-no-fast-trains-or-nice-hotels-bde24da2
Włoch, R., & Śledziewska, K. (2019). Kompetencje przyszłości. Jak kształtować je w elastycznym ekosystemie edukacyjnym. DELab UW. https://www.delab.uw.edu.pl/wp-content/uploads/2019/09/Kompetencje_przyszlosci_Raport_DELabUW.pdf
Uniwersyteckie Czasopisma Naukowe
