Rage Against the Machine or Cooperation with the Machine: Resistence and Resilience in AI Governance

Authors

  • Grzegorz Stunża Instytut Pedagogiki, Wydział Nauk Społecznych, Uniwersytet Gdański

DOI:

https://doi.org/10.26881/ae.2024.21.06

Keywords:

artificial intelligence, technological resistance, AI cooperation, AI ethics, technological regulation, technological education, technological authoritarianism, responsible innovation

Abstract

The article analyzes two attitudes towards artificial intelligence: resistance and cooperation. In the context of AI’s rapid development, the author considers how citizens can participate in shaping technology to prevent negative outcomes associated with technological authoritarianism and lack of transparency. Contemporary initiatives expressing societal concerns are presented, along with actions aimed at responsible technology use. The article discusses the role of technological education and legal regulations to ensure AI development serves the public good.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AI Act. (2024). Rozporządzenie w sprawie sztucznej inteligencji. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=CELEX:32024R1689

Ciecierski, T., & Nogacki, K. (2024). Problemy z AI. Czy prawo powstrzyma "bunt maszyn"? Signs.pl. https://www.signs.pl/problemy-z-ai.-czy-prawo-powstrzyma-_bunt-maszyn_,403318,artykul.html

Demski, M. (2024). [Post na Facebooku]. https://www.facebook.com/matdemski/posts/pfbid02H9w6e1UtKwho4SzQnuiQguByJeA8VpHgCjrWGa4J9mR7f5t93jn2jCrMdrb5kgh4l

European Parliament. (2024). Artificial intelligence (AI) and human rights: Using AI as a weapon of repression and its impact on human rights. https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/IDAN/2024/754450/EXPO_IDA(2024)754450_EN.pdf

Fast Company. (2022). What are the FAANG companies? https://www.fastcompany.com/90790394/what-are-the-faang-companies

Gates, B. (2023). The age of AI has begun. Gates Notes. https://www.gatesnotes.com/The-Age-of-AI-Has-Begun

Khosla, V. (2024). AI: Dystopia or Utopia? Khosla Ventures. https://www.khoslaventures.com/ai-dystopia-or-utopia

Kowzan, P. (2024). Sztuczna inteligencja w badaniach edukacyjnych. W J. Pyżalski & A. Łuczyńska (Red.), Sztuczna inteligencja: Prawdziwe zmiany w edukacji? (s. 39–48). Fundacja Szkoła z Klasą.

Markiewka, T. S. (2023). Czy da się zbuntować przeciwko sztucznej inteligencji? Krytyka Polityczna. https://krytykapolityczna.pl/swiat/powazne-pytania-o-sztuczna-inteligencje

OFF Radio Kraków. (2024). Radio AI. Jakie były założenia projektu? https://off.radiokrakow.pl/newsy/posluchaj-jak-brzmi-off-radio-krakow-tworzone-przy-udziale-narzedzi-sztucznej-inteligencji

OpenAI. (2022). Introducing ChatGPT. https://openai.com/index/chatgpt/

Reuters. (2024). Meta to start using public posts on Facebook, Instagram in UK to train AI. https://www.reuters.com/technology/artificial-intelligence/meta-start-using-public-posts-facebook-instagram-uk-train-ai-2024-09-13/

Reuters. (2024). OpenAI in talks with California to become for-profit company, Bloomberg News reports. Reuters. https://www.reuters.com/technology/openai-talks-with-california-become-for-profit-company-bloomberg-news-reports-2024-11-04/

Rutkowiak, J. (2012). Czy istnieje edukacyjny program ekonomii korporacyjnej? W A. Potulicka & J. Rutkowiak (Red.), Neoliberalne uwikłania edukacji (s. 45-67). Kraków: Impuls.

Schudy, A. (2021). Przezorność i odpowiedzialność w czasie pandemii, czyli dlaczego warto czytać Hansa Jonasa. Instytut Spraw Obywatelskich. https://instytutsprawobywatelskich.pl/przezornosc-i-odpowiedzialnosc-w-czasie-pandemii

Stunża, G. (2024). Adaptacyjne uczenie wspomagane sztuczną inteligencją dla emancypacji i refleksji. W J. Pyżalski & A. Łuczyńska (Red.), Sztuczna inteligencja: Prawdziwe zmiany w edukacji? (s. 29–38). Fundacja Szkoła z Klasą.

The Verge. (2022). The future of cars is a subscription nightmare. https://www.theverge.com/2022/7/13/23206999/car-subscription-nightmare-heated-seats-remote-start

The Wall Street Journal. (2024). China’s punishment for people with bad debts: No fast trains or nice hotels. https://www.wsj.com/world/china/chinas-punishment-for-people-with-bad-debts-no-fast-trains-or-nice-hotels-bde24da2

Włoch, R., & Śledziewska, K. (2019). Kompetencje przyszłości. Jak kształtować je w elastycznym ekosystemie edukacyjnym. DELab UW. https://www.delab.uw.edu.pl/wp-content/uploads/2019/09/Kompetencje_przyszlosci_Raport_DELabUW.pdf

Published

2024-11-26

How to Cite

Stunża, G. (2024). Rage Against the Machine or Cooperation with the Machine: Resistence and Resilience in AI Governance. Ars Educandi, 21. https://doi.org/10.26881/ae.2024.21.06